Stilul fotojurnalistic

thumb-elPana nu demult, fotografia de nunta ajunsese sa insemne realizarea unui set de poze standard, in pozitii stiute sau studiate, clisee si poze formale, insipide – ca sa nu mai vorbesc de prelucrarile digitale excesive si de multe ori chiar de prost-gust. Vorbesc bineinteles despre Romania.

In ultimii ani a prins si pe la noi acest trend cu stilul fotojurnalistic. Dar este el bun sau rau? Este un raspuns care variaza in functie de fiecare, dar iata cateva explicatii si argumente…

Prin definitie, abordarea fotojurnalistica presupune urmarirea firului epic al intamplarilor, fara a interveni in desfasurarea lor. Acest stil documenteaza acele momente, de obicei fara inscenari sau cadre planificate, cu instantanee, momente unice si incadrari originale. Albumul foto rezultat spune povestea acelei zile, pastrand atmosfera si farmecul nuntii – cu rasete si lacrimi, cu momentele speciale sau tensionate, cu bune sau mai putin bune, imortalizate pentru totdeauna.

La nunta, fotoreporterul isi face prezenta cat mai putin simtita, este in permanenta activ si anticipeaza momentele care vor urma pentru a fi in locul potrivit la timpul potrivit. Desi tot timpul aproape, ramane discret si incerca sa nu incomodeze.

Cateva mituri “fotojurnalistice”

Fotojurnalistii nu folosesc blitzul

Pentru fotografii se foloseste pe cat posibil lumina ambientala. Sunt insa momente cand este necesara folosirea blitz-ului si nimeni nu va sacrifica o fotografie doar pentru a ramane cu blitzul “stins”. Partea buna este ca tehnologia a avansat foarte mult si cu o camera si un obiectiv modern se pot face fotografii cam in orice situatie, fara flash.

Fotojurnalistii fac poze miscate si “granulate”

Cand se fotografiaza in spatii intunecate se foloseste o sensibilitate mai mare a filmului/senzorului digital pentru a capta mai multa lumina – situatie in care apare zgomot de imagine (care de altfel in mai multe cazuri chiar arata interesant).
Legat de imaginile “miscate” trebuie inteleasa diferenta intre o fotografie care este miscata dintr-o greseala tehnica (si totul este neclar) si o fotografie in care sunt zone clare si zone miscate, situatie in care s-a dorit exact acest efect. De obicei se foloseste intentionat o expunere mai lunga. Zonele, fundalurile sau elementele miscate din cadru pot da o nota de dinamism sau de dramatism imaginii si, desi poate parea ciudat pentru unii, sunt destul greu de realizat si nu cred ca pot fi considerate “poze proaste”.
Asadar fotografiile miscate sau zgomotoase ies asa doar pentru ca se doreste acest lucru. Cele mai multe imagini de tip documentaristic sunt la fel de clare si curate ca oricare altele.

Fotojurnalistii te “uratesc”

Discutia poate porni de la  diferenta de nuanta si de perceptie dintre natural si cosmetizat. Fotojurnalistii incearca sa pastreze cat mai mult din realitate, sa nu o altereze. Este adevarat ca in cele mai multe imagini de reportaj miresele nu vor fi pictate ca o vedeta pe coperta unei reviste glossy, dar in nici un caz nu vor fi “uratite“.
Cei mai multi fotoreporteri prelucreaza imaginile cu aceeasi atentie si grija pentru detalii ca orice alt tip de fotograf.

Fotojurnalistii nu fac portrete bune

Poate ca nu fac aceleasi imagini suprarealiste precum colegii lor fotografi de moda, dar in nici un caz nu se poate spune ca nu fac portrete bune. Discutia poate ramane deschisa in functie de gusturile fiecaruia, dar de cele mai multe ori portretele “fotojurnalistice” sunt foarte interesante pentru ca lasa subiectul in context, il introduc intr-un cadru real si ii ofera o nota de veridicitate sau de originalitate. Putem spune ca o regula generala ca fotoreporterii nu fac “capatani” ci portrete ambientale, cu context. De altfel un fotojurnalist poate, daca i se cere si este de acord, sa faca “poze regizate” fara nici o problema.

In concluzie, daca sunteti genul care prefera ipostazele “pozate”, cosmetizate si supra-prelucrate probabil ca stilul jurnalistic nu este neaparat cel mai potrivit. De asemenea, daca vreti sa aratati in poze altfel decat in realitate sau vreti sa inscenati lucruri care de fapt s-ar fi intamplat altfel la nunta, probabil este mai bine sa cautati pe cineva specializat in asa ceva.

Daca vreti poze naturale, spontane, inedite, care spun exact povestea nuntii, a lucrurilor care chiar s-au intamplat si considerati ca realitatea este mai emotionanta decat imaginile de studio, cautati un fotoreporter care este pe gustul dumneavoastra. Sunt fotojurnalisti care probabil pot face si cele descrise mai sus, dar toate aceste lucruri trebuie lamurite inainte de nunta.